Jedziemy! 55 lat MPK w Łomży

Wernisaż
18.05.2024
GODZINA
17.00
MIEJSCE
ŁOMŻA,
UL. DWORNA 22C
ŚLEDŹ NAS
Wystawa czasowa „Jedziemy! 55 lat MPK w Łomży” ukazuje historię Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży na przestrzeni lat, od skromnych początków w roku 1969 do czasów współczesnych. Składają się na nią różnorodne, nierzadko unikalne, materiały oraz aranżacje przestrzenne. Wernisaż odbył się w sobotę 18 maja podczas Nocy Muzeów, a wystawa będzie czynna do 20 października.
Komunikacja miejska w Łomży została uruchomiona 15 lipca 1969 roku. MPK Łomża funkcjonowało wówczas w strukturze organizacyjnej Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Miasto obejmowały wtedy tylko dwie linie autobusowe, obsługiwane przez pięć autobusów San, które szybko od koloru nadwozi zostały określone „czerwoniakami”, co funkcjonuje do dziś. Bilet kosztował złotówkę, za którą można było kupić dwie bułki albo codzienną gazetę. Wkrótce sieć miejskiej komunikacji autobusowej objęła również pobliskie Konarzyce i Piątnicę. W roku 1977 funkcjonowało już dziewięć linii, w tym do Nowogrodu, oraz dodatkowo sezonowa Nowogród-Baliki w okresie letnim. W latach 80. rozrastającą się Łomżę pokryła sieć nowych linii, docierających również na nowe osiedla, a tabor MPK wzbogacił się o autobusy Autosan.

Zmiany roku 1989 sprawiły, że na mocy uchwały Rady Miejskiej w roku 1991 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zostało przekształcone w zakład budżetowy, co stało się faktem jesienią roku następnego. Przełom wieku XX i XXI to rozwój przedsiębiorstwa, stającego też przed wyzwaniami, które za czasów PRL-u nie występowały. Dlatego już w roku 2000 zakupiono pierwsze, niskopodłogowe autobusy marki Volvo. W ciągu sześciu lat kupiono ich łącznie 15, a nowe pojazdy zastąpiły wyeksploatowane Autosany i Jelcze. W roku 2014 przedsiębiorstwo dysponowało już 37 nowoczesnymi autobusami, w tym 22 marki Scania, obsługującymi 16 linii o łącznej długości 168 kilometrów, a z usług MPK skorzystało ponad 3,5 miliona pasażerów. Na lepsze zmieniła się też, dzięki modernizacji, infrastruktura techniczna zajezdni oraz stacji paliw, co było możliwe dzięki pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania. Kolejne zmiany nastąpiły w roku 2019, kiedy to Rada Miejska podjęła uchwałę odnośnie likwidacji MPK jako samorządowego zakładu budżetowego, dzięki czemu w lutym 2020 roku powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łomży Sp. z o.o. Obecnie łomżyńskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji przechodzi kolejną transformację, sukcesywnie inwestując w jeszcze nowocześniejszy tabor. W roku ubiegłym zakupiono osiem elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów Yutong E12, dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Jesienią dołączą do nich kolejne cztery pojazdy elektryczne, które zastąpią najstarsze autobusy Volvo. Aktualnie MPK dysponuje 38 niskopodłogowymi autobusami, które obsługują 13 linii, w tym kursy do Marianowa i Piątnicy oraz kurs na plażę miejską w okresie wakacyjnym.

Ta długa i naznaczona zmianami historia przedsiębiorstwa została pokazana na wystawie. Jej autorami są Adam Sokołowski, Alicja Kamieniczna, odpowiedzialna również za oprawę graficzną i aranżację ekspozycji oraz Wojciech Chamryk. Składają się na nią fotografie z lat 1969-2024, dokumenty, pamiątki i różnego rodzaju obiekty związane z MPK, pochodzące ze zbiorów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży, Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży, byłych i aktualnych pracowników MPK, z Dariuszem Ładą i Krzysztofem Zarembą na czele oraz kolekcjonerów. Są też obiekty wielkoformatowe, w tym idealne jako tło do wykonywania pamiątkowych zdjęć, aranżacje przestrzenne i inne atrakcje dla miłośników aktywnego zwiedzania. Oddzielną część ekspozycji stanowi rękodzieło artystyczne, wykonane z wyeksploatowanych części autobusów przez pracowników Działu Napraw Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży pod kierunkiem Waldemara Węgrowskiego. Ekspozycję dopełniają materiały filmowe, udostępnione przez Marka Norowskiego z MyLomza, Aleksandra Plagę z Naszej Łomży oraz pochodzące z archiwów prywatnych.
Image